De mooiste quotes van kunstenaars uit binnen- en buitenland , uit gesprekken sinds 2011..

Quotes

Jeff Koons: ‘Het gaat er niet om dat je mijn schilderijen en sculpturen leuk vindt. Wat telt is de totale aanvaarding van de ander.’

Orlan: ‘Schoonheid is niet interessant. Het is een product van de heersende klasse die ons dicteert hoe we er moeten uitzien en welke waarden we moeten aanvaarden.’

Orlan: ‘Er heerst een ernstige vorm van apartheid in de wereld, daarom vind ik het noodzakelijk om feministe te zijn.’

Léopold Rabus: Kunst gaat niet over grootse dingen maar om wat je elke dag om je heen ziet. Mijn moeder maakt heerlijke confituur: voor mij is dat ook kunst.’

John Isaacs: ‘Door onze angst voor wie anders is hebben we een afschuwelijke monocultuur gecreëerd. We moeten absoluut proberen om met meer dan een perspectief naar de wereld te kijken.’

John Isaacs: ‘Mijn ultieme wens als kunstenaar? Nooit zelfvoldaan te zijn.’

Lawrence Malstaf: ‘Als je ophoudt te verwachten dat de toekomst een verderzetting is van het nu, vind je gemoedsrust’

Mircea Suciu: ‘Ik geloof dat de werkelijke aard van kunst dramatisch is, en dat ik daarin moet meegaan om te overtuigen.’

Micea Suciu: ‘Hoe lastig het ook is, we moeten de menselijke natuur proberen te doorgronden. Dat is noodzakelijk om te evolueren en om niet dezelfde fouten van onze voorgangers te maken.’

Cis Bierinckx: ‘Tegendraadsheid is zinvol omdat alles tot consumptie en oppervlakkigheid vervalt. Kunstenaars moeten zich durven uitspreken, alleen zo kunnen ze mensen uit hun consumptie-apathie halen.’

Cis Bierinckx: ‘Wie macht heeft zal altijd proberen om kunst en kunstenaars te bezitten.’

Cis Bierinckx: ‘Jan Fabre heeft zich ooit als gangster vermomd en zo hoort het ook: kunstenaars zijn gansters.’

Andres Serrano: ‘In het Engels wordt het woord shit te pas en te onpas gebruikt. Alles is shit. Ik maakte foto’s van good shit, bad shit en bullshit. Er was ook scary shit, funny shit en freudian shit, gekregen van mijn freudiaanse therapeut. Ik fotografeerde zelfs holy shit, de drol van een priester.’

Andres Serrano: ‘Het valt niet altijd mee om kunstenaars te begrijpen. Soms is het interessanter je af te vragen waarom iemand zo geworden is.’

Serrano: ‘Kunstenaars hebben obsessies, demonen en psychoses waarmee ze moeten omgaan en die hen ook vervullen. Met wat geluk krijgen ze aan het einde van de rit applaus.’

Serrano: ‘Ik weet zeker dat de grootste successen geboekt zijn door mensen die zich mislukkelingen voelden. Ik ben zonder enige twijfel een van hen.’

Serrano: Het fundament van mijn werk is geen angst maar het idee dat waarheid en schoonheid soms verborgen zijn in het donker.’

L.A. Raeven: ‘We vinden het jammer dat mensen zo volgzaam zijn, dat het zulke schapen zijn.’

L.A. Raeven: ‘Als kunstenaar moet je altijd uit jezelf putten, anders kom je met werk dat anderen ook al hebben gemaakt.’

Geef een reactie

